Indul az Egy évig nem vásárolok ruhát – kihívás!

By Józsi - szeptember 02, 2019

Szeptember 1-én indult az Egy évig nem vásárolok ruhát – kihívás!



A kihívás célja, hogy felhívja a figyelmet a divatipar súlyosan környezetszennyező hatására, amely vízpazarlással, szén-dioxid kibocsájtással, vegyszeres szennyezéssel jár, miközben évente több milliárd dollárnyi megmaradt ruházattól szeméttelepeken vagy égetéssel szabadulnak meg a fast fashion cégek.

A világ rovarirtószer felhasználásának 25 százaléka a gyapottermesztéshez köthető, az ipari vízszennyezés egyötöde a ruhaanyagok kezeléséhez kapcsolódik. Sajnos a természetes szálak (pamut, len, selyem) és a félszintetikus szálak mind úgy viselkednek, mint az élelmiszer-hulladék, metángázokat termelnek bomlásuk folyamán. A zöldségtől, gyümölcstől eltérően a régi ruhákat nem lehet komposztálni, még akkor sem, ha természetes anyagokból készültek.

A kihívás célja természetesen nem az, hogy ha valakinek nincsen télikabátja, akkor ne is vegyen magának! Kutatások szerint az elmúlt 30 évben egy átlagos nőnek négyszeresére emelkedett a ruhatára, aminek az egyharmadát nem is hordja. Így a cél az, hogy felhívja a figyelmet az őrült fogyasztás és a könnyen elérhető ruhadarabok árára. Hiszen, ha csak 990 forintba is kerül a sokadik cuki kis felső, annak akkor is igen súlyos ára van:

Egy kilogramm pamut előállításához kb. 3,6 kg szén-dioxid, 0,3 kg műtrágya; 0,3 kg növényvédőszer és 20 ezer liter víz szükséges. Vagyis egyetlen fehér póló elkészítéséhez 2700 liter vízre van szükség. (Ez a mennyiség egy ember vízszükségletét több, mint 3 évig fedezné.)
A textilgyártás az egyik legszennyezőbb iparág: 1,2 milliárd tonna CO2-ekvivalenst bocsát ki évente, többet, mint a nemzetközi légi járatok vagy a tengeri hajózás.

Minden csatlakozót szeretettel várunk! Azokat is, akik kőkeményen betartják a kihívást és azokat is, akik a ruhavásárlásuk mérséklését tudják vállalni.



És mit mond a témáról az egyik legérdekesebb vezető brit divattervező?


Vivienne Westwood azt mondja, „Vásárolj kevesebbet”

Vivienne Westwood, divattervező, a kifutót használta, hogy a klímaváltozással kapcsolatos üzenetét népszerűsítse a múltban, és nem másképpen a legújabb kollekciója esetében. A londoni divathéten, a modellek olyan felsőket és fejfedőket viseltek, melyeken a „Climate Revolution” (klímaforradalom) jelszó szerepelt valamilyen formában. A csinos virágminták dacára, fekete zombi-szerű smink feketében, fehérben és vörösben, utalt valami végzetesre.



Vasárnap, a bemutató után, Westwood úgy nyilatkozott a Telegraphnak, hogy itt az ideje, hogy „kevesebbet vásároljunk,” a minőséget válasszuk, és ne a mennyiséget. „Mindenki sokkal több, mint elég ruhát vásárol,” mondja, függetlenül a jövedelem szinttől.

„Ez nem azt jelenti, hogy mindent vegyünk meg, ami olcsó. Ahelyett, hogy hat dolgot veszünk meg, vegyünk meg egyetlen dolgot, amit igazán szeretünk. Ne vásároljunk csak a vásárlás élménye miatt.”

„Egészen egyszerűen úgy gondolom, hogy az embereknek a világba kellene invesztálnia. Nem a divatra költeni, hanem a világra.


A divathét szokatlan helyszínnek tűnhet egy efféle anti-konzumerista üzenet számára, azonban jól illik Westwood punk esztétikájához.




Az „Egy évig nem vásárolok ruhát – kihívás” facebook oldala ezen a linken elérhető: https://www.facebook.com/kihivas/

(Vivienne Westwood szóban forgó Telegraph megjelenése 2013-ban volt.)


Forrás: greenfo.hu, treehugger.com
Kép forrása: treehugger.com
(Itt oktatási célból szerepelnek.)

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments