Szeptember 1-én indult az Egy évig nem vásárolok ruhát – kihívás!
A kihívás célja, hogy felhívja a figyelmet a divatipar súlyosan környezetszennyező hatására, amely vízpazarlással, szén-dioxid kibocsájtással, vegyszeres szennyezéssel jár, miközben évente több milliárd dollárnyi megmaradt ruházattól szeméttelepeken vagy égetéssel szabadulnak meg a fast fashion cégek.
A világ rovarirtószer felhasználásának 25 százaléka a gyapottermesztéshez köthető, az ipari vízszennyezés egyötöde a ruhaanyagok kezeléséhez kapcsolódik. Sajnos a természetes szálak (pamut, len, selyem) és a félszintetikus szálak mind úgy viselkednek, mint az élelmiszer-hulladék, metángázokat termelnek bomlásuk folyamán. A zöldségtől, gyümölcstől eltérően a régi ruhákat nem lehet komposztálni, még akkor sem, ha természetes anyagokból készültek.
A kihívás célja természetesen nem az, hogy ha valakinek nincsen télikabátja, akkor ne is vegyen magának! Kutatások szerint az elmúlt 30 évben egy átlagos nőnek négyszeresére emelkedett a ruhatára, aminek az egyharmadát nem is hordja. Így a cél az, hogy felhívja a figyelmet az őrült fogyasztás és a könnyen elérhető ruhadarabok árára. Hiszen, ha csak 990 forintba is kerül a sokadik cuki kis felső, annak akkor is igen súlyos ára van:
Egy kilogramm pamut előállításához kb. 3,6 kg szén-dioxid, 0,3 kg műtrágya; 0,3 kg növényvédőszer és 20 ezer liter víz szükséges. Vagyis egyetlen fehér póló elkészítéséhez 2700 liter vízre van szükség. (Ez a mennyiség egy ember vízszükségletét több, mint 3 évig fedezné.)
A textilgyártás az egyik legszennyezőbb iparág: 1,2 milliárd tonna CO2-ekvivalenst bocsát ki évente, többet, mint a nemzetközi légi járatok vagy a tengeri hajózás.
Minden csatlakozót szeretettel várunk! Azokat is, akik kőkeményen betartják a kihívást és azokat is, akik a ruhavásárlásuk mérséklését tudják vállalni.
És mit mond a témáról az egyik legérdekesebb vezető brit divattervező?
Vivienne Westwood azt mondja, „Vásárolj kevesebbet”
Vivienne Westwood, divattervező, a kifutót használta, hogy a klímaváltozással kapcsolatos üzenetét népszerűsítse a múltban, és nem másképpen a legújabb kollekciója esetében. A londoni divathéten, a modellek olyan felsőket és fejfedőket viseltek, melyeken a „Climate Revolution” (klímaforradalom) jelszó szerepelt valamilyen formában. A csinos virágminták dacára, fekete zombi-szerű smink feketében, fehérben és vörösben, utalt valami végzetesre.
„Ez nem azt jelenti, hogy mindent vegyünk meg, ami olcsó. Ahelyett, hogy hat dolgot veszünk meg, vegyünk meg egyetlen dolgot, amit igazán szeretünk. Ne vásároljunk csak a vásárlás élménye miatt.”
„Egészen egyszerűen úgy gondolom, hogy az embereknek a világba kellene invesztálnia. Nem a divatra költeni, hanem a világra.
A divathét szokatlan helyszínnek tűnhet egy efféle anti-konzumerista üzenet számára, azonban jól illik Westwood punk esztétikájához.
Az „Egy évig nem vásárolok ruhát – kihívás” facebook oldala ezen a linken elérhető: https://www.facebook.com/kihivas/
(Vivienne Westwood szóban forgó Telegraph megjelenése 2013-ban volt.)
Forrás: greenfo.hu, treehugger.com
Kép forrása: treehugger.com
(Itt oktatási célból szerepelnek.)
0 Comments