Csipke újságpapírból

By Józsi - április 06, 2021

A művész csipkeszerű papírkivágás műveit újrahasznosított újságokból készíti


Ezeket a múlandó, szövött papírműalkotásokat a hagyományos kézműves termékek egymáshoz hasonlósága és az aktuális ügyek sürgőssége ihlették.




A valóságos könyv vagy újság olvasását a mai hiper-digitális korban talán már sutba dobtuk, tekintettel arra, hogy könnyen és kényelmesen elérhető (szó szerint) több millió online kiadvány és hír áll rendelkezésre, mindez kéznél van. Vannak azonban arra utaló jelek, hogy a nyomtatott szó iránti kereslet újra megélénkül, akár a könyvek vonzó testiségében, akár a helyi független könyvesboltok támogatására irányuló kiállásban, akár a tea vagy kávé kortyolgatásának és egy újság olvasásának egyszerű örömében egy napsütéses szombat reggel.

De van egy másik, művészibb módszer is a nyomtatott szó felelevenítésére – és a médiatúlfogyasztás természetének megkérdőjelezésére – ahogy azt Myriam Dion, montreali kanadai papírművész bemutatja bonyolult papírműveivel. Általában újrahasznosított újságokból készülnek, olyan ismert kiadványokból, mint a The Wall Street Journal, a Montreal Gazette és a Le Monde. Az elmúlt években láthattuk Dion korábbi munkáinak fejlődését, amelyeket jellemzően apró, pontos vágások ismétlései jellemeztek egy lapon. Új papírvágásait tovább fejleszti a színes papírszövés új hozzáadásával és néhány ötletes hajtogatással, hogy extra szép vizuális kontrasztot hozzanak létre.




Az ötlet az, hogy a hétköznapi újságot a szokásos funkcióin túlra emeljük, ahogy Dion kifejti:

„Újrafelhasználva és újravizsgálva a társadalmi és politikai kommunikációs eszközöket, amelyek újságok, mint műveim elsődleges médiumai, megpróbálom újradefiniálni ennek az írott szónak a felhasználását, amely a kihalás szélén áll. Az általam működtetett szépítő folyamat az újságok oldalain el akarja terelni a nézőt a szokásos tájékoztató funkciótól, és inkább szemlélődő élményt vált ki.”




Dion kreatív gyakorlata magában foglalja az újságlapok kiválasztását a tartalom és minden olyan fénykép alapján, amely felhívja magára a figyelmét.




Legtöbbször nem gondol előre megtervezett mintára, mielőtt elkezdene vágni, gyakran improvizál, és hagyja, hogy a képek és a tartalom vezesse a kezét.




Nagyobb és összetettebb geometriai mintáknál azonban néha elkészít egy sablont, hogy a folyamat zökkenőmentesebb legyen.




Dion gyakran választja a kivágandó mintákat az őt érdeklő hír eredete alapján.




Stúdiójában számos mintakönyv található, amelyeket referenciaként és inspirációs forrásként használ, és megpróbálja összehangolni az általa használt mintát témájának kulturális vagy társadalmi alapjaival.




Mint Dion mondja, művészi inspirációi a szövés, a hímzés, a csipke és más hagyományos kézműves munkák ideáinak egymáshoz hasonlósága, valamint az aktuális események közvetlensége, a kaliforniai tűzvészektől a globális koronavírus-járványig:

„Munkáim először a médiummal, az újságpapírral jellemezhetők, és az aktuális események közös nevezője alatt állnak össze, új szempontból, aprólékosan kidolgozott csipkékkel bemutatva. Legtöbbször egy konfliktusról, egy társadalmi mozgalomról vagy egy globális válságról szóló cikkek bősége, amely a munkáim középpontjában áll. A vékony vágásoknak ellen kell állniuk az ilyen politikai kérdésekből áradó tragikus aurának. Szembesülve a mindennapokban fogyasztott képek szorongásával és erőszakával, a médiaképek durva obszcénségével, úgy döntök, hogy nem adok ki látványos vagy szenzációhajhász művészetet a kezemből: javaslatot teszek egy olyan műre, amely a gesztus finomságán, a papír törékenységén és a szerénységén keresztül működik, és amely visszatér az emberi lény finomságához és érzékenységéhez.”




A szövés hatását a legújabb műalkotásokban tovább fokozva, Dion most aprólékosan vékony papírcsíkokat fűz törékeny darabjaihoz, ami extra tartósságot ad, de megduplázhatja vagy megháromszorozhatja a befejezéshez szükséges időt.




De van ennek egy fontos része, ahogy Dion kifejti:

„A papírszövés hangsúlyozza műveim "textil" aspektusát, és összhangban áll a know-how és a kézművesség kortársi dimenziójának eredeti értékének visszaadásával, amelyet a gyakorlatomban szeretnék továbbra bemutatni.”




Végül Dion múlandó művei arra kérnek minket, hogy vizsgáljuk felül kapcsolatunkat azzal az állandó információs áradattal, amelyet mindennap ész nélkül fogyasztunk. Túlnézhetünk a hír szenzációhajhász külszínén, és talán mélyebbre tekinthetünk, ha reflektívebb álláspontot találunk a dolgok megértéséhez?

Még többet láthatunk Myriam Dion weboldalán.


Forrás: treehugger.com
Képek forrása: treehugger.com
(Itt oktatási célból szerepelnek.)

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments