Csúcstechnológiás divat hulladékból

By Józsi - november 25, 2020

Alexander Taylor online ruházati platformot indít a divatipar pazarlásának kezelésére




Alexander Taylor londoni tervező egy online platformot indít ATID néven, amely a bioanyagokból és maradék készletből készült műszaki textil ruházatot árusít. 

Két év telt el munkával, és kész az ATID az Alexander Taylor tervező- és innovációs stúdió új weboldala, ahol a márka bemutatja fenntarthatósági alapú anyagkoncepcióit és termékeit.




A 2020. augusztus 4-én indult online platform azzal kezdődött, hogy a KTC szabadtéri sportruha gyárból vett biológiai anyagokból és fel nem használt szövetekből készült bevezető ruhaneműk sorozatát kezdte árusítani. 

Taylor unja a „végtelen termelést a fogyasztói világ táplálására”, és úgy döntött, hogy megszünteti a divatipar hagyományos évszakait.




Ehelyett az ATID-nek olyan termékcsaládjai lesznek, amelyeket a KTC gyárban keletkező időrésekben gyártanak. 

„A divaton belüli évszakok ötlete hatalmas mennyiségű hulladékot generál a határidők és a fogyasztói igények, az eladatlan készlet és az új textilek végtelen létrehozása miatt” – mondta Taylor.




„A divat, amilyen most, és a fenntarthatóság nem működhet együtt – a fenntarthatóság gondolatát meg kell kérdőjelezni, mert minden nap hatalmas mennyiségű hulladék keletkezik,” tette hozzá. 

Az ATID kizárólag olyan hulladékokkal fog dolgozni, amelyek a KTC más márkáinak eladatlan ruhadarabjaiként maradtak, ahol csak lehetséges, valamint olyan biológiai anyagokkal, mint az AlgiKnit – makroalgákból készült fonalakból és szálakból álló anyag.




„A divat- és sportipar évekig működhet, anélkül, hogy bármilyen új anyagot gyártanának, ennek ellenére minden évszakban folyamatosan új textíliákat készítünk,” mondta Taylor. 

„Olyan gyakran látunk új anyagokat és technológiákat létrehozni vagy kitalálni, amelyek nem veszik figyelembe a terméket. Meg kell értened, mit szeretnél kicsikarni a gépből, nem pedig fordítva.”




Az ATID bemutatkozó termékei a kezdeményezés elindítását jelképezik, pl. egy háromrétegű vízálló esőkabát, parka kabátok és táskák, amelyeket hőre keményedő váz felhasználásával terveztek, szuperkönnyű hasadásgátló ripstop textilekkel. 

Egyéb termékek közé tartoznak a „talán a világ legkönnyebb rövidnadrágja” és a vékony, hálós, hosszú ujjú felsők.




Taylorban azután fogalmazódott meg az ATID elindításának az ötlete, miután Gerhard Flatz ügyvezető igazgatótól meghívást kapott a KTC kültéri technikai ruhagyártó gyárának meglátogatására - amely olyan márkákat képvisel, mint a Rapha és Helly Hansen. 

„Ez egy olyan izgalmas lehetőség volt, és kezdettől fogva valódi találkozás volt, és csak meg kellett találnunk a módját annak, hogy együtt elkezdjünk valamit,” mondta a tervező. 

„Az együttműködésünknek célja is lett, a beszélgetés arra késztetett minket, hogy megvitassuk az ipari hulladék témáját, különösen a divat és kiegészítők világában.”




Minden terméket Londonban terveznek, mielőtt a kínai KTC partnergyárban gyártanák a hulladék anyagokból. A kész darabokat ezután hajóval szállítják Alexander Taylor londoni stúdiójába, ahonnan azokat elküldik a vásárlóknak. 

Ezután a stúdió azt tervezi, hogy létrehozza a megmaradt készlet partnerek hálózatát, és közvetlenül a gyárból szállítja a termékeket a fogyasztóhoz, hogy kihagyja az energiaigényes logisztikai központokat vagy a viszonteladókat.




A jövőben a ruhákat előrendelhetik az igényüket regisztráló emberek, ami a stúdió számára megadná azokat az adatokat, amelyekre szüksége van, mielőtt elkötelezné magát a tételek gyártása mellett, vagyis szinte igény szerint gyárthatnának. 

„Ez egy kis időbe telik, amint képesek leszünk láthatóságot szerezni magunknak,” mondta Taylor.




Az ATID által gyártott összes darab limitált és ellenőrzött lesz az anyagok véges jellege és a stúdió mérete miatt. 

Az ATID arra törekszik, hogy korlátozza a vásárlók által elért postai hozamot, arra ösztönözve az embereket, hogy „valóban értékeljék és gondolják át, mit vásárolnak, és nem csak egyszerűen kattintanak, tudván hogy mindent visszacsinálhatnak”.




„A kezdetektől fogva csak annyit tehetünk a digitális kommunikáció terén, hogy ellátjuk a vásárlókat segítő eszközökkel, pl. a méretezési összehasonlítások és a fogyasztók egyedi adatainak ’fittségi’ szempontjából,” mondta Taylor. 

„Mindazonáltal számítunk arra, hogy a technológia a jövőben segíthet nekünk,” tette hozzá.




Taylor az ATID-t olyan platformként hozza létre, amely a fenntarthatóbb jövő érdekében új anyagok és ötletek kutatásának és fejlesztésének kiindulópontjaként fog működni. 

A stúdió korábban egy futócipőt tervezett az Adidas számára, amelyet újrahasznosított Parley Ocean műanyag fonalakból szőttek. 

„Ez a projekt új utat indított el számomra, hogy elképzeljem, hogyan tudok a stúdiómmal alkalmazkodni és fejlődni a jövőben,” mondta Taylor az edzőcipőkről. 

„A tervező lehet az agitátor és a változás képviselője.” 

Az ATID weboldala ezen a linken elérhető. 











Forrás: dezeen.com 
Képek forrása: dezeen.com 
(Itt oktatási célból szerepelnek.)

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments