Repülő autó

By Józsi - november 05, 2020

Ez a repülő autó 599 ezer USA dollárba (kb. 180 millió forintba) kerül – és most közúti engedélyt kapott Hollandiában





Mindannyiunknak volt olyan tapasztalata, hogy a forgalomban ültünk, az autók lökhárítói egybeértek, és több kilométernyi piros hátsó lámpát láttunk magunk előtt, és arra gondoltunk, bárcsak valahogy elszakadhatnánk onnan, és a forgalomból kilépve, ráközelíthetnénk az úti célunkra. Most Hollandiában a járművezetők egy lépéssel közelebb kerülnek ahhoz, hogy ez a vízió valóra váljon, mivel egy kereskedelmi célú repülő autót épp most engedélyeztek az ottani utakra. 

Az autó neve PAL-V Liberty, és a holland cég, a PAL-V gyártja. Valószínűleg nagyon hasonlít arra, amire számítunk, amikor elképzelünk egy repülő autót: egy kis helikopter és egy nagyon aerodinamikus autó keresztezése (tetején összecsukható légcsavarral).




A Liberty egy girokopter, ami azt jelenti, hogy a tetején lévő rotor biztosítja az emelést, de nem az hajtja; az autó hátulján lévő külön propeller motor biztosítja a tolóerőt. Tehát bár az autó úgy lebeghet, mint egy helikopter, függőlegesen nem tud felszállni és leszállni. Legalább 180 méter hosszú pályára van szüksége felszálláshoz, és 31 méter hosszú leszállásra. 

Vezetési üzemmódban a Liberty akár 160 km per órával haladhat, repülési üzemmódban pedig maximális sebessége 180 km per óra. Összehasonlításképpen, az átlagos helikopter óránként körülbelül 257 kilométert képes megtenni. A repülési és a vezetési módok közötti váltás nem csak a rotorok kihajtogatásának vagy összecsukásának egyszerű kérdése; a folyamat néhány percet is igénybe vesz. A Liberty mérnökei valószínűleg fognak még dolgozni a jövőbeni modellek egyszerűsítésén.




Apropó, nagy spoiler: az autó még nem repülhet. Ehhez rengeteg szabályozás, légiközlekedési engedélyek és egyéb jóváhagyások, valamint a biztonsági intézkedések gondos mérlegelése szükséges, vagyis ki kell jelölni területeket, vagy akár „sávokat” is a levegőben, amelyekhez a sofőröknek (vagy esetleg pilótának kellene hívniuk őket?) ragaszkodniuk kell, hogy elkerüljék az épületekkel, fákkal – és más repülő autókkal való ütközést. 

Szükség lesz előírásokra arról is, hogy az autók milyen magasra repülhetnek; természetesen nem tudnának felmenni a repülőgépek 30.000 lábnyi repülési magasságának közelébe, azonban nem mindegy, hogy valaki 200 lábbal a föld felett repül, vagy 1.000 lábbal – és tény, ami tény a Liberty maximális üzemi magassága 3.500 méter, ami majdnem 11.500 láb. A PAL-V várhatóan 2022-ben befejezi tanúsítását az Európai Repülésbiztonsági Ügynökségnél (ez 2015 óta folyamatban van).




Az eladott első 90 jármű a Liberty limitált kiadása lesz, aminek Pioneer a neve; az árcéduláján pedig adómentesen 599.000 USD áll (kb. 180 millió forint), nem adják olcsón; az ár 150 USD értékű opciót tartalmaz, és a típusokat nagymértékben személyre szabottan viszik a piacra. A PAL-V elmondja, hogy olasz tervezőket alkalmazott, hogy az autó dizájnját elegánssá tegyék, belső tere pedig teljesen bőr borítást kapott. Az alap, vagy Sport típust 399.000 USD áron adják, ami egy kissé olcsóbb (csupán csak 120.000.000 forint). 

A PAL-V azonban voltaképpen nem tudja megkezdeni az autó gyártását, amíg az nem teljesíti a Holland Járműhatóságnál végzett minőségi teszteket. Egyelőre csak egyetlen repülő autó járja az utcákat hivatalos uniós rendszámmal. 

A nem túl távoli jövőben azonban lehet, hogyha felnézünk, láthatjuk az eget repülő taxikkal, személygépjárművekkel és sofőr nélküli telekocsikkal - sőt, képesek leszünk akár a forgalomból is kiemelkedni, hogy egyenesen a célunk felé repüljünk. 






Forrás: singularityhub.com 
Képek forrása: motorauthority.com 
(Itt oktatási célból szerepelnek.)

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments