A kétéltű Velox robot

By Józsi - augusztus 06, 2020

A kétéltű Velox robot hullámzó karjait használja, hogy ússzon és másszon





Az amerikai cég, a Pliant Energy Systems egyik zöld energia technológiáját arra használta, hogy létrehozza egy úszó robot meghajtó rendszerét, ami képes a szárazföld és a víz felfedezésére. 

A Velox robot éppúgy tud mozogni a vízben, mint a homokos talajon, kavicson, havon, jégen és egyéb szilárd talajon, és olyan feladatokat tud végrehajtani, amikre egy csak-földi vagy csak-vízi robot alkalmatlan lenne. 

A Velox sokszínűsége hullámzó, puha karjainak köszönhető, amik két oldalán helyezkednek el, és hiperbolikus mintázat szerint mozognak, ami a ráják vagy ezerlábúak mozgására emlékeztet.




A Pliant Energy a karokat eredetileg elektromosság termelésére alkalmas rendszer részeként fejlesztette ki, melyet folyókban alkalmaztak. Olyan formára volt szükség, ami nem akad bele az uszadékba, és nem sérül meg, ha nehéz tárgyaknak ütődik, mint a fatörzsek.

„Kiderült, hogy éppolyan hatékonyak, hogy tolóerőt fejtsenek ki az úszó robotok esetében, mint amennyire azok voltak, hogy a folyó áramából energiát nyerjenek ki,” mondta Benjamin Pietro Filardo a Pliant vezérigazgatója és alapítója.

„Hogy mondjak egy analógiát, csakúgy mint ahogyan egy repülőgép légcsavarja egy szélturbina funkcionális fordítottja, úgy a Velox meghajtó rendszere a Pliant generátorának funkcionális inverze.”


A karok (uszonyok) hatékonnyá és ultra manőverező képessé teszik a Veloxot. A robot hirtelen képes tolatni, vagy gyors fordulatot tenni. 

Filardo hozzáteszi, hogy ez a világ első igazi jégen mozgó robotja, mivel az anizotrop súrlódást használja – ugyanaz a fizikai tulajdonság, ami az emberi korcsolyázóra vonatkozik, mikor a jégen hajtja magát.


Kétéltű lehetőségei szerint a Velox potenciálisan a leghatékonyabb gép, amivel a tengerpart menti zónát tanulmányozni és feltérképezni lehet, ahol a hullámok a parttal találkoznak – ez a terület kívül esik a tipikus tengeralatti drónok képességein.

A tavak és folyók szélei, mocsarak, lápok és árterek jelentik még a Velox számára megfelelő környezetet.


A Pliant Energy elkészítette a Velox prototípusát, hogy a koncepciót demonstrálják, azonban további támogatásra és partnerekre van szükség, hogy a terméket speciális célokra továbbfejlesszék.

„A jelenlegi Velox platformra úgy gondolhatunk, mint egy alvázra, kerekekre és motorra, amit versenyautóvá alakíthatunk, vagy busszá, ami utasokat szállít, vagy hókotróvá, vagy bármilyen más eltérő, de valamiben hasonlító járművé,” mondta Filardo. „A jövő Veloxai lehetnek óriások, lenn a mély óceánban, kis drónok, amelyek a mocsárban közlekednek, vagy közepes méretű járművek, amik embereket szállítanak a jégen nagy sebességgel.”




„Még az is felmerült, hogy hívjuk fel a NASA figyelmét a Veloxra, mint eszközre az Europa (a Jupiter holdja) felfedezéséhez,” folytatja az igazgató. „Megkereséseket kaptunk egy sarkkutató tudóstól, jégről mentő elsősegélynyújtóktól, egy életmentőtől, csatornarendszer-mérnököktől, halgazdálkodóktól, egy természetfilmestől, egy meteorológiai cégtől és egy filmstúdiótól.”

A Velox jelenleg távirányítással működik, azonban a Pliant Energy önálló műveletekre akarja alkalmassá tenni.

A céget 2007-ben alapították, amikor Filardo, egykori építész, elkezdett energia-hasznosító koncepciókat, mint szabadalmakat benyújtani. 

A Pliant Energy mostanság inkább a robotikára fókuszál, beleértve a gépi tanulási algoritmusokat, numerikus modellezést és anyagtudományt.





Forrás: dezeen.com
Képek forrása: dezeen.com
(Itt oktatási célból szerepelnek.)

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments