Mi az a velomobil?
A velomobil, velomobile, velomobiel vagy bicikli kocsi egy
emberi erővel hajtott jármű, aminek aerodinamikus és időjárás ellen védő részei
vannak. Hasonlóak a fekvő kerékpárhoz és triciklikhez, azonban áramvonalas
burkolatuk van. A burkolatot rászerelhetik egy burkolás nélküli biciklire, vagy
a burkolat a szerkezet integráns része lehet, hasonlóan, mint a fasávokból
összeenyvezett törzsű repülőgép.
Története
Az I. világháború előtt Charles Mochet épített egy kicsi
négykerekű „bicikli”-kocsit fia számára. Mochet számos modellt épített a kis
járművekből, melyeket „Velocar”-nak nevezett el. Néhány modellnek két ülése
volt, a legtöbbet pedál hajtotta, azonban, ahogy teltek az évek, sokukba kis
motort épített. A Mochet velocar-oknak vékony fa/rétegelt lemez teste volt acél
vázon.
Néhány további korai velomobilnak textil teste vagy „bőre”
volt, melyet lazán varrtak rá az egymáshoz közel elhelyezett drótokra vagy
csövekre, aztán lefestették egy folyadékkal, ami ha megszáradt, rázsugorította
a textilt a drót/cső szerkezetre, hogy szorosan álljon a konsrukció. Ezt a
módszert széles körben használták a korai repülőgépeknél, és ez lehetőséget
biztosított a pille könnyű súly eléréséhez egy relítve low-tech
anyaghasználattal. Ezt olykor „madárkalicka” konstrukciónak hívják, mivel a
tartószerkezet az egymáshoz közel helyezett drótokkal hasonlít a madárkalicka
szerkezetéhez, és mivel az összezsugorodott textilen áttetszenek a
drótok/csövek. A módszer előnytelenségei közé tartozik a konstrukció
költségessége, a sok összekapcsolódó szerkezeti elem miatt; és amiatt, hogy a
forma sok lapos panelből áll, ami limitálja a bőr finomságát, és annak
aerodinamikáját.
A kétüléses People Powered Vehicle
Az 1970-es években elkészült a „NépHajtotta Jármű” (People
Powered Vehicle). Ez egy kétüléses, „társasági” tandem volt, egy acél alsó
vázzal, és öntött műanyag testtel. Jól megtervezett darab volt, és valamivel 50
kg fölött volt a súlya; egy nemrég restaurált darab 59 kg súllyal rendelkezik.
Mindamellett, hogy nem hozta be a neki szánt nagy elvárásokat, mint praktikus,
mindennapi jármű, a pozitív jellegzetességei, mint a könnyen állítható és
kényelmes ülések, egymástól független pedálozás mind az utasnak és a vezetőnek,
megfelelő csomagtér és relatíve jó időjárás elleni védelem, nem tudtak
felülkerekedni a negatív tulajdonságokon, mint a komplex, nehéz és rosszul
elhelyezett háromsebességű váltó dobozon, nem hatékony fékeken, és a pedálokon,
amik acél rudakon csúszkáltak, miáltal nehéz lenne mindennapi használatra a
közlekedési eszköz.
A kétüléses, nyitott tetejű Fantom
Svédországban egy kétüléses design készült el, aminek „Fantom” volt a neve, melyet nem elkészült modellként, hanem tervrajzokként árusítottak, és rendkívül népszerű lett; a tervrajzok többmint 100.000 másolatát adták el, azonban csak kevés volt azok száma, amiket kiviteleztek. A korai bicikli kocsik nem tudtak a legszélesebb körben elterjedni, mert az emberek a motorizált közlekedést választották.
A velomobilnak azonban van egy rajongó tábora, és igaz, hogy
az automobilokhoz képest ritka jelenségnek számít, gyakran láthatjuk
közlekedési eszközként vagy reklámhordozó járműként a városokban is.
Csináld magad velomobilok
Köszönhetően a növekvő Csináld magad mozgalomnak, és az egyre élénkebb
érdeklődésnek a környezetbarát „zöld energia” iránt, néhány hobbi mérnök
megkísérelte megépíteni saját velomobilját készletekből, megszerzett
alkatrészekből, vagy nulláról kezdve. A piacon kapható hasonló méretű
velomobilok árához hasonlítva, a csináld magad velomobilok jóval olcsóbbak.
Talán a legtöbbet használt velomobil alkatrész készletek az „Alleweder”
különböző modelljei, amiket előre elkészített aluminium lemezből készítenek, és
az áruk kedvezőbb. Több velomobil gyártó ajánlja modelljeit, mint alkatrész készleteket
a saját összeszereléshez (Räderwerk Milan Mk2 + Milan SL, Beyss Go-One Evo K +
Go-One Evo Ks, Alleweder A9/Sunrider Mk2 például) kedvezőbb áron.
Forrás: en.wikipedia.org „Velomobile” szócikk
Képek forrása: en.wikipedia.org, youtube.com, newatlas.com,
treehugger.com, recumbent-gallery.eu, grist.org, bentrideronline.com
0 Comments