Sós József: Szia, Szabó Eszter Ágnes! Négy műfajra nagyon
jellemző mindaz, amit tőled kapunk: a falvédők, a divat, a porcelánok és az
ételkészítés, amit gyakran nevezünk „eat art”-nak. Ebben a sorrendben
szeretnélek kérdezni, honnan jönnek a falvédők, miért ez a műfaj? Melyik volt
az első, és melyik a legutóbbi?
Szabó Eszter Ágnes: A legelső falvédőt Sugár Jánosnak
készítettem nászajándékba. Őt és akkori családját ábrázolja. Ennek alapja egy -
véleményem szerint- II. Világháborús darab, amin egy anya van a gyermekével, és
nincs rajta apafigura, viszont a helye ott van. Ebbe illesztettem bele Jánost
portrészerűen, és akkor jöttem rá, hogy ez milyen jó karakterábrázoló műfaj.
Éppen dolgozom egy falvédőn, ami egy trilógia darabja..
2000-ben hímeztem az első darabot ebből, ami egy performansz
dokumentációja...
Sós J.: A falvédő valami ultra hagyományos népi médium. Ez
is számított?
Szabó E. Á.: Itt keveredik a főzéssel, mert az általam
managelt Cukrosperecet süttettem meg végtelen alakúra és azt egy harcművész egy
ütéssel darabolta fel a megnyitón a kezemben. A harcművészetet régóta szeretem
a művészettel és a főzéssel is analógiába állítani, ezért a Japán képszerkesztést
vettem alapul a kompozícióban. Most is ez az irány...
Nem ultrahagyományos, és nem népi. Alapvetően sváb és
polgári...
Nem magyar hagyomány!! :)
Lehetőség van kép és szöveg összefüggésre, üzenet, mottó,
statement elhelyezésére, ami nálam most Haikukat jelent.
S.J.: De több olyan divat tervezésed van, ami a modern
hagyományokra épül, vagy kortárs hagyományokra.
Sz. E. Á.: Nem is annyira a divat érdekel, mint inkább a
ruhák. Nagyon fontos a különböző korszakok divatja, ami tükrözi a társadalom
különböző időszakokra adott válaszait, de a megmaradó ruhák újraélesztése,
visszaforgatása, remixelése érdekel.
Hogy mi az, ami állandó?
S.J.: Azzal félig-meddig viccelődtél, hogy solarpunk vagy.
De a punk jelzőt korábban is használtad.
Sz. E. Á.: Nem viccelődtem!! 2004-ben szerveztem az első
napelemes partyt a Sziget Fesztiválon...
Úgy találtuk ki az eseményt, hogy legyen zene és vetítés, de
ha elfogy az áram, akkor legyen élőzene és bábozás.
Akkor még nem lehetett a művészeti események szintjén
tökéletesen szervezni, így szereztünk napelemet, de nem sikerült konvertert találni,
így végig rendes áramról ment...
2012-ben pedig először használtam napelemet varrógéphez egy
köztéri projektben. Azok a ruhák valóban napelemmel készültek!
Ebben a pillanatban hazafelé tartok egy előadásomról ami a
punknak a társadalom és környezetérzékeny oldaláról szól...
S.J.: És mondanál pár szót erről?
Sz. E. Á.: Egyetemen és középiskolákban szoktam ilyen
workshopokat tartani. Az első Punk szakkör, a MÜSZI-ben volt 2011-ben kb.
Röviden és nagyon felszínesen csak annyi a lényeg, hogy a
punk is egy adott, társadalmi és gazdasági szituációra adott válasz, ami nem
független a környezetétől.
Tiltakozik több dologgal szemben, aminek része az ökológia
is. Ez már a kezdetektől így van, amit Jamie Reid plakátjain is
megfigyelhetünk.
S.J.: Tehát a punk tiltakozik az ökológia ellen? Vagy
félreértelek?
Sz. E. Á.: Tiltakozik a fakivágások ellen, a túlhasznált
kőolajkitermelés ellen. VIVENNE WESTWOOD évek óta a Save Arctic illetve a
Climate Change kampányokkal a Föld ökológiai állapotára hívja fel a figyelmet,
de ez kezdődött el már a hetvenes években. Remélem így érthető!?
S.J.: Abszolút érthető.
Mesélnél még egy másik műfajról, az eat arttal kapcsolatos
tevékenységedről, ami szintén a fentiekkel kapcsolatban állhat?
Sz. E. Á.: Igen.. jókor beszélgetünk, mert pont most vettem
egyet a Syporca Wandhallal közös Punk konyha funzinunkból, aminek ez már a 3.
Száma. A holnapi workshopnak ez lesz a témája, hogy az alternatív életformáknak
milyen alternatív ételformái vannak.
A független kulturális mezők, illetve időszakos független
zónák kutatása során az első lépés a Kalóz utópiák/enklávék vizsgálata és ebből
merítettem recepteket.
De említhetem a Rája halászlémat is, amit Hollandiában
főztem.
S. J.: Elképesztően izgalmasan hangzik.
Még mesélnél a porcelánokról?
Festett kerámiákról?
Sz. E. Á.: A mitológiám egyik csúcsa... :)
Az, hogy a XVII. Századba kerültem annak leginkább a
porcelán az oka. Ha valami tényleg izgalmas a multikulturális Európa
történetében, akkor az ez. A legnagyobb hatalmú uralkodók próbálták megszerezni
a porcelán receptjét, de sokáig nem sikerült... hamisították, másolták, csak
kínai mintás kerámiát lehetett eladni, ebböl lett a Delft blue is. A fehér
alapon kék kobalt festett holland kerámia kultusz, de a Portugál azulejo-ra is
nagy hatással volt. És nem utolsó sorban a kereskedelemben és a hajózásban az egyik
legfontosabb és értékesebb árucikk...
Ebbe a történetbe bekapcsolódni elég nagy kaland!!
S.J.: Én személy szerint nagyon köszönöm neked ezt az
interjút! A blog olvasói és a magam nevében minden jót kívánok!
És sok nagy kalandot!
Sz. E. Á.: Én is köszönöm, és viszont kívánom!
Szabó Eszter Ágnes: Anthony Kiedis kerékbilincs miatt síró lányt vigasztal
Budapesten
Képek forrásai: port.hu, hvg.hu
(Itt oktatási célból szerepelnek.)
0 Comments