Szabó Eszter Ágnes interjú

By Józsi - április 09, 2019




Sós József: Szia, Szabó Eszter Ágnes! Négy műfajra nagyon jellemző mindaz, amit tőled kapunk: a falvédők, a divat, a porcelánok és az ételkészítés, amit gyakran nevezünk „eat art”-nak. Ebben a sorrendben szeretnélek kérdezni, honnan jönnek a falvédők, miért ez a műfaj? Melyik volt az első, és melyik a legutóbbi?

Szabó Eszter Ágnes: A legelső falvédőt Sugár Jánosnak készítettem nászajándékba. Őt és akkori családját ábrázolja. Ennek alapja egy - véleményem szerint- II. Világháborús darab, amin egy anya van a gyermekével, és nincs rajta apafigura, viszont a helye ott van. Ebbe illesztettem bele Jánost portrészerűen, és akkor jöttem rá, hogy ez milyen jó karakterábrázoló műfaj.
Éppen dolgozom egy falvédőn, ami egy trilógia darabja..
2000-ben hímeztem az első darabot ebből, ami egy performansz dokumentációja...

Sós J.: A falvédő valami ultra hagyományos népi médium. Ez is számított?

Szabó E. Á.: Itt keveredik a főzéssel, mert az általam managelt Cukrosperecet süttettem meg végtelen alakúra és azt egy harcművész egy ütéssel darabolta fel a megnyitón a kezemben. A harcművészetet régóta szeretem a művészettel és a főzéssel is analógiába állítani, ezért a Japán képszerkesztést vettem alapul a kompozícióban. Most is ez az irány...
Nem ultrahagyományos, és nem népi. Alapvetően sváb és polgári...
Nem magyar hagyomány!! :)
Lehetőség van kép és szöveg összefüggésre, üzenet, mottó, statement elhelyezésére, ami nálam most Haikukat jelent.

S.J.: De több olyan divat tervezésed van, ami a modern hagyományokra épül, vagy kortárs hagyományokra.

Sz. E. Á.: Nem is annyira a divat érdekel, mint inkább a ruhák. Nagyon fontos a különböző korszakok divatja, ami tükrözi a társadalom különböző időszakokra adott válaszait, de a megmaradó ruhák újraélesztése, visszaforgatása, remixelése érdekel.
Hogy mi az, ami állandó?

S.J.: Azzal félig-meddig viccelődtél, hogy solarpunk vagy. De a punk jelzőt korábban is használtad.

Sz. E. Á.: Nem viccelődtem!! 2004-ben szerveztem az első napelemes partyt a Sziget Fesztiválon...
Úgy találtuk ki az eseményt, hogy legyen zene és vetítés, de ha elfogy az áram, akkor legyen élőzene és bábozás.
Akkor még nem lehetett a művészeti események szintjén tökéletesen szervezni, így szereztünk napelemet, de nem sikerült konvertert találni, így végig rendes áramról ment...
2012-ben pedig először használtam napelemet varrógéphez egy köztéri projektben. Azok a ruhák valóban napelemmel készültek!
Ebben a pillanatban hazafelé tartok egy előadásomról ami a punknak a társadalom és környezetérzékeny oldaláról szól...

S.J.: És mondanál pár szót erről?

Sz. E. Á.: Egyetemen és középiskolákban szoktam ilyen workshopokat tartani. Az első Punk szakkör, a MÜSZI-ben volt 2011-ben kb.
Röviden és nagyon felszínesen csak annyi a lényeg, hogy a punk is egy adott, társadalmi és gazdasági szituációra adott válasz, ami nem független a környezetétől.
Tiltakozik több dologgal szemben, aminek része az ökológia is. Ez már a kezdetektől így van, amit Jamie Reid plakátjain is megfigyelhetünk.

S.J.: Tehát a punk tiltakozik az ökológia ellen? Vagy félreértelek?

Sz. E. Á.: Tiltakozik a fakivágások ellen, a túlhasznált kőolajkitermelés ellen. VIVENNE WESTWOOD évek óta a Save Arctic illetve a Climate Change kampányokkal a Föld ökológiai állapotára hívja fel a figyelmet, de ez kezdődött el már a hetvenes években. Remélem így érthető!?

S.J.: Abszolút érthető.
Mesélnél még egy másik műfajról, az eat arttal kapcsolatos tevékenységedről, ami szintén a fentiekkel kapcsolatban állhat?

Sz. E. Á.: Igen.. jókor beszélgetünk, mert pont most vettem egyet a Syporca Wandhallal közös Punk konyha funzinunkból, aminek ez már a 3. Száma. A holnapi workshopnak ez lesz a témája, hogy az alternatív életformáknak milyen alternatív ételformái vannak.
A független kulturális mezők, illetve időszakos független zónák kutatása során az első lépés a Kalóz utópiák/enklávék vizsgálata és ebből merítettem recepteket.
De említhetem a Rája halászlémat is, amit Hollandiában főztem.

S. J.: Elképesztően izgalmasan hangzik.
Még mesélnél a porcelánokról?
Festett kerámiákról?

Sz. E. Á.: A mitológiám egyik csúcsa... :)
Az, hogy a XVII. Századba kerültem annak leginkább a porcelán az oka. Ha valami tényleg izgalmas a multikulturális Európa történetében, akkor az ez. A legnagyobb hatalmú uralkodók próbálták megszerezni a porcelán receptjét, de sokáig nem sikerült... hamisították, másolták, csak kínai mintás kerámiát lehetett eladni, ebböl lett a Delft blue is. A fehér alapon kék kobalt festett holland kerámia kultusz, de a Portugál azulejo-ra is nagy hatással volt. És nem utolsó sorban a kereskedelemben és a hajózásban az egyik legfontosabb és értékesebb árucikk...
Ebbe a történetbe bekapcsolódni elég nagy kaland!!

S.J.: Én személy szerint nagyon köszönöm neked ezt az interjút! A blog olvasói és a magam nevében minden jót kívánok!
És sok nagy kalandot!

Sz. E. Á.: Én is köszönöm, és viszont kívánom!



Szabó Eszter Ágnes: Anthony Kiedis kerékbilincs miatt síró lányt vigasztal Budapesten



Képek forrásai: port.hu, hvg.hu
(Itt oktatási célból szerepelnek.)

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments