Bevezető: „solarpunk”, avagy hogyan legyünk optimista radikálisok
By Józsi - április 13, 2018
Szerző: Jennifer
Hamilton (University of Sydney)
A solarpunk egy
fenntartható jövőt képzel el, és azt, milyen lenne benne élni.
A punkok (a 70-es és
80-as évek tájékán) nem épp az optimizmusukról voltak híresek. Tulajdonképpen
éppen ellenkezőleg. A számos módozatú lázadást az „establishment” ellen a „no
future” jelszóval fejezték ki, pontosabban a Sex Pistols szövegeit idézve, a punkok
„a méreg / az emberi gépezetetekben / mi vagyunk a jövő / a ti jövőtök”.
Punknak lenni a definíció szerint azt jelentette, ellenállni a jövőnek.
Ezzel kontrasztban, a
solarpunk legalapvetőbb definíciója – melyet a zenész és fotós Jay Springett
javasolt – az, hogy ez egy spekulatív fikciós, művészeti, divat és aktivista
mozgalom,
amely keresi a válaszokat, és megtestesíti
magát a kérdést, „hogyan nézne ki egy fenntartható civilizáció, és hogyan
jutunk el hozzá?”
Első blikkre tehát, a
solarpunk a punk centrális elveit a feje tetejére állítaná. A dolga nem más,
mint elképzelni a jövőt. Hovatovább, hajtsunk végre egy online „képkeresést” a
„solarpunk” címszóval, és színpompás, zöld leveles metropoliszokat láthatunk, libbenős
„neo-peasant” divatot, és talán egy kis gyereket egy napelem mellett állni egy
jurta előtt.
Gondolom, a szerző erre a képre utalt (Forrás: eco-fiction.com)
Mindez, ahogy a
solarpunkok a fényes jövőt elképzelik, méltó-e a „punk” indexhez?
A solarpunk
optimizmusa a jövőbe nézve az első gondolat, aminek szüksége van némi
belebonyolódásra itt. Ugyanúgy, mint az eredeti punkoknak, úgy egy széleskörű
akadémiai diskurzusnak megfogalmazódik a pozitív gondolkodást érő kritikája.
Feministák, mint Barbara Ehrenreich és Sara Ahmed, példának okáért,
kapcsolódási pontokat látnak a kapitalista establishment és a jelenlegi boldogság
között. Azt feltételezik, hogy a jovő-központú optimizmus pontosan azt a
rendszert szolgálja, mely ellen a régebbi idők punkjai lázadtak.
Noha optimista, a
solarpunk jövőbe tartó elképzelései, nem illenek bele igazán szervesen a
kurrens politikai rezsimek vagy gazdasági rendszerek világába. Adam Flynn,
ahogy önmagát nevezi „nagyívű kutató”, úgy véli, hogy a mozgalom alapja „az
infrastruktúra, mint az ellenállás formája”. A solarpunkok ügye megálmodni egy
teljesen eltérő rendszert az energia ellátás, elemi szolgáltatások és
közlekedés tekintetében. Meglehetősen másmilyent, mint az országúti behemótok
és széntüzelésű erőművek, melyek között ma élünk.
Más szóval, a
solarpunkok ellenállnak a jelennek elképzelve egy jövőt, melynek radikális
szociális változásra van szüksége. Radikális, talán, de nem radikálisan
lehetetlen. Valóban, sokféle technológia és gyakorlat, melyet a solarpunkok az
elképzeléseikbe rajzolnak, már ma létezik: napenergia és egyéb megújulók,
városi mezőgazdaság, organikus építészet és design. Akárcsak a sci-fi szerzők,
a solarpunkok remixelik a jelent, hogy alternatív jövőt hozzanak létre.
Apokalipszis vagy
utópia?
A solarpunk a fikció
asztalánál az ellenkező oldalon ül, mint a „cli-fi” [climate-fiction]. Az
utóbbi években, a cli-fi fogalma a peremről egy piacképes zsáner helyére
költözött. Amióta Dan Bloom először megalkotta az új szót, azóta a fogalom elég
nagyra nőtt ahhoz, hogy az akadémikus kutatások is tanulmányozhassák
konvencióit. Ebben a kategóriában új regények és novella gyűjtemények kerülnek
kiadásra minden évben.
A cli-fi, mind a
filmben mind az irodalomban a disztópia felé halad. Ha film, nézzük meg a
Holnaputánt, melyben New Yorkot elárasztja a tenger, aztán megfagy egy
klimatikus zűrzavarban, és a Snowpiercert, melyben drámaian a fonákjára
kerülnek a klímaváltozás kontrollálására tett kísérletek. Ha szövegről van szó,
vegyük elő Paolo Bacigalupi A vízvadászát, melyben az aszály elszárította az
USA délnyugati részét. Ezek a bukás, katasztrófa és társadalmi összeomlás történetei.
Döntően azt reprezentálják, ahogy az apokalipszist valahogy katalizálta a klíma
vagy környezeti változás: hullámok, hóvihar, aszály. A cli-fi csupán egyszerűen
pl. a nukleáris háborútól való korábbi szorongásokat újabbakkal helyettesíti,
pl. a környezetbe való emberi beavatkozás hatása kicsúszik a kezünkből.
Az ausztrál közegben
Briohny Doyle The Island Will Sink c. és James Bradley Clade c. könyvei veszik
fel ezeket a témákat. Itt is, a cli-fi látható már olyan regényekben is, melyek
még a fogalom léte előtt íródtak. Ezt Ken Gelder „rurális apokalipszis
irodalomnak” hívja, csakúgy mint Carrie Tiffany felfedezéseit a megbukott
félsivatagi mezőgazdaságról az Everyman’s Rules for Scientific Living-ben.
A „cli-fit” tanítom
egy irodalmi kurzuson, beleértve Doyle és Tiffany regényeit, és felkérem a
hallgatókat, hogy vonják kritika alá a stílus apokaliptikusságát. Probléma-e,
hogy a jövőt csak látványos katasztrófaként vagy lassú hanyatlásként képzeli
el?
A solarpunkok azzal
érvelnek, hogy egy olyan sötét jövő elképzelése (vagy a „no future” ebben az
értelemben) az, amelyben a bukás válik katarzissá, az akadályozza az
alternatívákról való gondolkodást.
Mint irodalmi
stílusirányzatnak, a solarpunknak is vannak elődei. A The Fifth Sacred Thing
(1994) Starhawk tollából, és Ernest Callenbach Ecotópia c. könyve (1975) mind antikapitalista, de-urbanizált, kertközpontú társadalmakat képzelnek el.
Míg Callenbach szövege nem egy tökéletes utópia (ha egyáltalán létezik ilyen),
nyilván van tartva, mint ami az alternatív jövő-víziók szükségességét vallotta
egy hasonló módon, mint a solarpunkok. A filmben Hayao Miyazaki munkássága a
fősodorbeli előfutára a mozgalom esztétikai és politikai kihívásainak.
A szivárvány
felfedezése
Mint a fikció egy
kategóriája, a solarpunk peremlakó marad. Kevés önidentifikáló szerzője
körvonalazza hozzájárulását a stílushoz, mint pozitív reakciókat a zordabb
tudományos fantasztikum mellett. Az áramlatra példák a Biketopia: Feminist
Bicycle Science Fiction Stories in Extreme Futures és Sunvault: Stories of
Solarpunk and Ecospeculation. A solarpunk irodalom vagy szerzői kiadásban
jelenik meg, vagy kicsi független kiadóknál, vegyes ismertetőket írnak róluk.
Az Instagramon a
#solarpunk 1.000 alatti számban tűnik fel. Azonban a szubkultúra esztétikai
érzékenysége kezd kiemelkedni. Jónéhány divat megszállott posztol szelfiket,
melyeken lebegő textilekkel, cool színű ajakrúzzsal és testékszerekkel
kísérleteznek. Ha a steampunk az, amikor „a gótok felfedezték a barnát”, akkor
a solarpunk az, amikor felfedezték a szivárványt.
A Twitteren a hashtag
gyakoribb. Saját közlésű meséket, divat statementeket, sőt példákat is
csoportosít, mellyel a solarpunk projekt úgy tűnik, áttörést érhet el
napjainkban, csakúgy, mint egy elektromos buszos kampány esetében. Szintén úgy
tűnik, mint az elődök esetében, a steam- és cyberpunknál, a solarpunkok
lubickolnak a kosztümök világában (cosplay).
Mindez szintén
politikai. Andrew Dana Hudson mondja, hogy a szubkultúra „rögzít egy
napenergiában bővelkedő világot, és azután állítja, hogy még mindig szükségünk
van punkokra. Semmilyen mágikus technika sem segít rajtunk. A nehezebb úton
kell csinálnunk: a politikával.” Solarpunknak lenni, tehát erősíteni az
ellenállást a mainstream jelennel szemben elképzelve egy alternatív jövőt.
A kérdés, mely
hátravan még számomra mindezzel kapcsolatban, hogy mi különböztet meg egy
solarpunkot egy ökoszexuálistól vagy egy ökofeminista technopogánytól vagy egy
öko-afrofuturistától vagy netán egy permakultúrástól? Vagy akár egy másik
színesen öltözködő, politikai beállítottságú utópista mozgalmártól?
Hasonlóságok bőven
vannak, de a fókusz, amely a kulturális változásra irányul, mely szükségszerűen
együtt jár a megújuló energiára történő teljes átmenettel, nos ez a solarpunk
meghatározó jellegzetessége.
Ez az, amit mélyen
ellenállhatatlannak tartok a szubkultúrában. Általában azt kérdezzük,
„helyettesíthetik-e a megújulók a fosszilis üzemanyagokat?”. Ez egy fontos
kérdés, de nem birkózik meg a kultúra és az energia közti kapocs dolgával.
Mindezek helyett a solarpunk azt kérdezi, „milyen világ fog kibontakozni,
amikor végleg megtörténik az átmenet a megújulókra?”, és az írásaik,
formaterveik, blogjaik, tumblr-jeik, zenéjük és hashtagjeik érdekes választ
generálnak.
Forrás:
theconversation.com, 2017. július 19.
A kép forrása: en.unesco.org
(Itt oktatási célból szerepelnek.)
A kép forrása: en.unesco.org
(Itt oktatási célból szerepelnek.)
0 Comments