Solarpunk, egy rakétagyors túra a sci-fi evolúcióján át, és ami utána jön
By Józsi - április 14, 2018
Szerző: Christopher
McKitterick
Végül egy tonnával
többet írtam annál, amit elvártak volna, a következő kérdésre válaszolva:
„Mi a fene az a
Solarpunk?”
Így ez a poszt készült
el. Először definiálom a kategóriát, aztán megvizsgálom, és a többi a
tudományos fantasztikus irodalom evolúciójához tartozó stílust. Eljátszom azzal
a jelenséggel, hogy miként használja a sci-fi a saját közhelyeit (űrhajók),
aztán arra reflektálok, hogyan áll párhuzamba mindez a kulturális változásokkal.
Juhú! Így, további felhajtás nélkül, itt áll egy rövid esszé:
Mi az a Solarpunk?
A solarpunkot
általában úgy definiálják, mint a spekulatív fikció, művészet, divat és
aktivizmus mozgalmát, mely a következő kérdést teszi fel: „Milyen lenne egy
fenntartható civilizáció, és hogyan jutunk el oda?”
A solarpunk
esztétikája összeolvasztja a praktikust a széppel, a csúcsdizájnt az
organikussal és természetivel, a ragyogót és színpompásat a földszínekkel és
szoliddal. Témáját tekintve a solarpunk lehet utópista, optimista vagy egy jobb
világért vívott küzdelemmel ügyködő – de nem disztópikus. Mikor a világunk egy
közelgő súlyos csapástól retteg, a solarpunk azt üzeni, hogy megoldásokra van
szükségünk, nem riogatásra; víziókat szolgáltat, miként élhetünk kényelmesen a
fosszilis üzemanyagok nélkül, hogy egyaránt tudjunk bánni a szükséggel és
megosztani a bőséget, hogy kedvesebbek legyünk egymással és a bolygóval, melyet
megosztunk egymással és a többi élőlénnyel. Ez a jövő egy víziója,
gondolatkísérlet, gondolatokkal gazdag provokáció és elérhető életstílus.
Az irodalomban és a
művészetekben, úgy látom, a solarpunk nem más, mint a cyberpunk érméjének
optimista oldala. Amíg a „high tech és low life” cyberpunkok a létért harcoltak
disztópikus világokban, melyeket nem emberi entitások (cégek, mesterséges
intelligenciák és a like), a solarpunkok azért harcolnak, hogy megteremtsék
saját helyüket a kapitalista-imperialista rendszeren kívül, úgy, hogy
lecsatlakoznak a hálózatokról [off grid], megtermelik a saját élelmüket,
valamint elkülönítik magukat a szélesebb disztópikus világtól úgy, hogy
felépítik saját fenntartható, zsebben hordott utópiáikat.
Azzal ellentétben,
ahogy sokan látják amint a post-cyberpunk megadja magát a status quonak, és a
hatalomnak, melyet a nem emberi entitások hordoznak (ez az ami miatt hiányolom
a „punkságot” a post-cyberpunkból), a solarpunk azt mondja, hogy némely időben
rákényszerülünk arra, hogy a domináns paradigma ellen harcoljunk, hogy
megjavítsuk azt, vagy a legkevesebb az, hogy alternatívákat kell kínálnunk. A
forradalom sosem nyájaskodó, és az átmenetek idői sosem könnyűek.
Néha a solarpunk
világa összeomlik, néha a modellje terjed, de a magját alkotó optimista
világlátás azt mondja, hogy az egyetlen hosszú távú emberi jövő fenntartható,
egalitárius és nem-kapitalista.
A solarpunk különösen
érdekfeszítő nekem, mint sci-fi írónak, szerkesztőnek és oktatónak, nem csupán
azért, mert ezek a témák és perspektívák (melyek a szívemhez közel állnak),
hanem azért is, mert ez az első modern tudományos fantasztikus stílus, mely
ebben a században jelent meg, és ez óriási hírértékkel bír! És, véleményem
szerint, ez a mozgalom a legigazibb ahhoz a saját definíciómhoz mérten, hogy
„mi is az a science fiction?”, amely a diverzitást, egyenlőséget és az
emberiség reményeit hordozza magában.
Példának okáért, hogy
meglássuk, mire gondolok, engedd meg, hogy elvigyelek egy utazásra, mely a
sci-fi fejlődésének változó perspektíváit fedezi fel, melyek mind egy irány
köré gyűlnek (itt a képen: Ward Shelley lenyűgöző „A sci-fi története” c.
posztere látható; nagy méretű képért katt ide!), mégpedig:
Űrhajókat akarsz
látni?
Proto-sci-fi (a
Gilgames eposztól Wellsig és Vernéig):
Egy napon le kell
törnünk földi láncainkat, és fel kell emelkednünk az éterbe, melynek világai
elképzelhetetlenek! Ott új világokat hódíthatunk meg, és erős de vezérlő kezet
nyújthatunk a primitív planéták lakóinak, akiknek emberi kormányzásra van
szüksége.
Ponyva Korszak (a
sci-fi, mint meghatározott zsáner legkorábbi korszaka, mely a késő 19.
században kezdődött, mikor is az olcsó ponyva magazinok népszerű irodalmat
árultak, mint pl. az „Amazing Stories” tudományos fantasztikuma 1926-ban):
VÉÉÉGREEEE!
SZUPER-TUDOMÁNY HÚÚÚÚ! A VÉGTELENBE ÉS TOVÁBB!
Az Arany Kor / Kemény
Sci-fi (a sci-fi megjelenése, mint [különösen] tudományos és a technológiai
változásokat felfedező irodalomé; nagyszerűen megérett mialatt John W. Campbell
volt az Astounding szerkesztője, 1938 – 1950-ig [vagy ahogy később, függőségi
viszonyba kerültek]):
A hatalmas új
technológia lehetővé teszi az emberiségnek, hogy felfedezze, kolonizálja, és
kizsákmányolja a galaxist, hogy mindez az emberi faj javát szolgálja, vagy azét
a fajét, amivé az emberiség valaha válni fog. Az űrlények és a robotok minden
bizonnyal addig rugdalják a seggünket, míg meg nem tanuljuk, hogyan bánjunk
velük, de az emberi találékonyságnak megfelelően mi járunk sikerrel a végén –
vagy odaveszünk a próbálkozásban.
Szociologikus / Puha
Sci-fi (akkor talált magára, amikor az F&SF és a Galxy c. magazinoknak
erősödött fel az elsőbbsége 1949-1950 körül, és innen indult virágzásnak; a
témák a „You can’t beat City Hall” mondás szerint működtek [magyarul amolyan
passzív rezisztencia fikciós irodalmaként]):
Űrhajók? Neee!
Mindannak a szimbóluma, ami rossz az emberi természetben: imperializmus,
kolonializmus, a RENDSZER elsőbbsége az emberiesség felett. A fenébe is, úgy
formálták meg őket, mint a „wink-wink, nudge-nudge” műsort, annyira átvitt
értelműek. Csak egyetlen dologra nagyon jók, hogy metaforákat alkossunk
belőlük. Szóval, igen, az űrhajók nagyon menők, haver…
New Wave (egy irodalmi
reakció az ellen, ami előtte volt; 1960 – korai 1970-es évek):
Űrhajók? Ehhh… talán
legénységgel ellátott ballisztikus rakétára gondoltál. Biztos. Küldj embereket
az űrbe, ahol meghalnak az éhezéstől a terméketlen marsbeli pusztaságokon,
melyek elsorvadtak egy milliárd éve, mikor az utolsó intelligens lények
beszennyezték, aztán elhalványult az élet. Engedd meg, hogy az űrhajósaid
halálra fulladjanak a saját megfagyott hányásuktól az űr vákuumában, vagy
belerepüljenek a Napba, mikor elvesztik az eszüket az abszolút semmi roppant
visszhangzó pszichés agylecsapolásában. Bizonyára, hadd menjen mindez! Engedd,
hogy Természet Anya megtöltse a radioaktív krátereinket mutáns élettel és
redukáld az emberi civilizációt a porig, ahogy belehullunk a barbarizmusba a
lebegő mauzóleumokban. Megérdemeljük. Nem számít, akárhogyis – itt demonstrálom
egy absztrakt fizikai haikuval, hogyan győz mindig az entrópia…
Cyberpunk (1970-es
évek punk nyújtotta attitűd, 1980-as évek kapitalizmusa és korporativizmusa
nyújtotta düh, és az infótechnika felemelkedése világította meg a kreatív
fúziót):
Igen, nagyszerű,
űrhajók, melyeken cégek rabszolgáit küldik dolgozni másvilági bányákba, amíg AI
elavult szinten tart minket vagy letöröl a színről, miként minden világunk
olyan, mint az antisztatikus rongy, mellyel a síkképernyőt törlik. Jobb is
újrainstallálni azokat a dicsőséges nukleáris rakétákat, meghackelni a
komputereket, és elindítani azokat a kibaszottakat a Cég Főhadiszállása felé,
mielőtt túl késő. Nekünk kell túlélnünk a murvában fekve, mint a patkányok,
amik tulajdonképpen vagyunk, de a legkevesebb, hogyha az egykori segítőinknek
nem sikerül.
Új Űr Opera (a sci-fi
egyik legrégebbi témáinak evolúciója, amely ellenben modern irodalmi
érzékenységet használ, mely növekvő kritikai hitelességet kölcsönöz neki az
1990-es évektől kezdve):
Űrhajók nélkül, az
emberiség soha nem élte túl a Galaktikus Háborút, amely a Régi Földet
elporlasztotta, és bizonyosan nem leszünk soha képesek arra, hogy részese
legyünk a Galaktikus Újjáépítésnek vagy hogy élvezzük a Millió-Éves Békét.
Slipstream /
Interstitial (nehéz felmérni, nem-realisztikus spekulatív fikció, amely
zsánereket vegyít; saját identitásra tett szert az 1990-es években):
Kinek kéne űrhajó,
mikor a mókus, ami néz téged, tojást és ropogóst készít reggelire, már tudja az
utat egy kapuhoz, mely másik világokba vezet?
Poszthumán /
Transzhumán (a Frankenstein óta jelen van, azonban érett zsánerként a késő
1990-es években bukkant fel, mint ahogy Vinge koncepciója a Technológiai
Szingularitás nagyot húzott rajta):
Űrhajók? Ó, úgy érted,
a relativisztikus rakéták, melyeket arra használunk, hogy nano-gyárakat
telepítsünk távoli világokba, ahol ezek felnövesztik a fogadókat, és
létrehoznak minden eszközt nekünk, hogy átruházzuk a tudatunkat újonnan
nyomtatott testekbe. Nem kockáztatták-e az emberek egyszeri és egyetlen
életüket, mikor útra keltek a lassú bombák hátán a világűrbe? Egykor, mint
önhivatkozó alprogram, belehelyezkedtem egy hús-testbe, és egy harci szekéren a
Betelgeuse atmoszférájába repültem, csak hogy érezzem, milyen érzés forrón és
gyorsan meghalni. Letöltöttem ezt az emléket, és sikoltva ébredtem fel. Egyszer
elég volt. Ismerek egy pár szeptamilleniánst, akik ezért a szarért élnek. De ők
őrültek.
New Weird (elutasítja
a kodifikált stílusok fogalmát, mint az eredeti Weird Talesperspective, melyet
híresen népszerűsített Poe és Lovecraft, mely alapossággal modern technológiai
értelemben és irodalmi stílusát tekintve; China Miéville keltette újra életre
2000-ben):
Csupán az Átmenet
Eseménye után értettük meg azoknak a… dolgoknak az igazi természetét, melyeket
egykor „űrhajóknak” hívtunk. A Kronolákok megpróbálták az álmainkon keresztül
elmondani, hogy minden tárgy, amely ilyen sok koncentrált energiát tartalmaz –
amely mennydörögve szökell, és a keményen vibráló hasában szállít minket
messzire a biztonságosan gondoskodó Föld bolygótól – felfedi igazi természetét,
mikor eléri csillagbeli otthonát. De csak kevesen álmodtuk a megfelelő
szavakat, és még kevesebbünknek sikerült felismerni a gyötrő sikoltó
szimbólumokat, hogy ezek nem rémálmok, hanem figyelmeztetés, amely csak az
érzékenyeken keresztül lopózhat ebbe az univerzumba, egyszer áthatolhatatlan
null-téridő, mely szakadékot képez a két buborékunk közt a multiverzum gélben.
Jobb-e őrült módjára, felemésztve lenni a tudás által, vagy útra kelni dicső
gépek hátán a józanész határáig – de csak a határáig – és tudatlannak maradni? Soha
nem fogjuk megtudni, hogy a valóságok közti buborékok összeolvadtak. Micsoda
korszak lehetett az, amikor az emberek azt hitték, hogy emberi kéz képes olyan
dolgokat alkotni, mint ezek az univerzum-pusztítók, amikről azt hitték,
belesimulnak az űr szövetébe, az űrhajók.
…és most…
Solarpunk (az 1970-es
évekbeli ökológikus tudatosságból nőtt ki, cyberpunk reakcionizmus és kortárs
tudományos megértés az alternatívák ajánlásához, a jövő fenntartható víziói) –
két ágazat:
A) Nincs
űrhajó, van Földhajó.
B) Űrliftekkel
váltják ki az egyszer használatos rakétákat, hogy anyagokat és embereket
szállítsanak fel és le, gravitáció-kutak a bolygón, szoláris vitorlás
közlekedés és ionrakéták teszik lehetővé, hogy a Földön burjánzó élet legyen
újra, amikor is kisebb bányászatot és egyéb erőforrás kitermelést hajtunk végre
aszteroidákon és egyéb élettelen világokban, és a Nap határtalan energiája az
összes technikánkat ellátja energiával. Közüzemi bőségszaru gépek látják el a
testünket táplálékkal, olyannal, amit csak elképzelünk. Óh, és mert a világűr
roppant nagy gazdagsága senkinek sem a tulajdona, már régen megszüntettük a
magántulajdont, és a nemzetek csak azért vannak, hogy egyszerűbbek legyenek a
demokratikus folyamatok (kivéve azt a néhány fura hobbi-diktátort, de addig,
amíg nem zargatnak mást, csak egymást, addig toleráljuk őket).
Most, ahogy az ideák
kulturális evolúciójáról beszélünk, igazán megnézhetnénk, ahogy ezek a
mozgalmak generációs és politikai változások párhuzamában állnak:
A korai sci-fi stílus
akkor tűnt fel, amikor az európai birodalmak kora hanyatlani kezdett. A
hozzáállását azoktól veszi, akik úgy nőttek fel, hogy az egész többi világot
kormányozzák felsőbbséges katonai és egyéb technológiájukkal, mely a hatalom elsőbbségét
nyújtotta számukra. A világ tele volt az imperialista, kolonialista, rasszista
mássággal, ami az összes többi… hát, mindenkit érintett, aki (különösen) nem
volt brit / francia / amerikai. Ökológikus aggodalmak nagymértékben nem
léteztek, részben azért, mert senki nem ismerte a limitált erőforrásoknak,
fajok kihalásának, a társadalmi igazságosságnak a koncepcióit.
A Sci-fi Aranykora
párhuzamban állt az USA hatalmának felemelkedésével. A technológiát
összekapcsolták egy (látszólag) szabad és demokratikus hozzáállással az
individuális polgárok és más nemzetek felé (végül is ez volt a nemzeti narratíva…)
újra előkerült a sci-fi, és a problémáit a szőnyeg alá söpörték. A nagyobb
jólét és szabadidő a középosztály számára azt is jelentette, hogy több idejük
volt az irodalmat és a művészeteket tanulmányozni, így a stílus nagyszerű
üzletté érett. Azonban a benne foglalt problémás attitűd, mely az elmúlt
napokból öröklődött, megmaradt, kifényesítve a tisztesség és egyenlőség
technicolor fogalmaival. A Baby Boomer generáció vált nagykorúvá ezen időszak
alatt.
A New Wave és a
Szociológikus Sci-fi az 1960-as évek polgárjogi mozgalmainak idején tűnt fel. Csakúgy,
mint a Boomer generáció, mely ezzel együtt nőtt fel, a legtöbb gyakorló író
megtanulta, nem élhetünk úgy, hogy Az Emberrel harcolunk, és inkább marad egy
kényelmi pozíció (gondoljunk J.G. Ballard-ra a sci-fi-ben és a hippi kommunákra
a kultúrában) megszűnve, vagy az ihlető erejük hozzáadódva a sci-fi vagy az
általános kultúra mainstreamjéhez. Úgy látom, hogy az összes alstílus, a késői
ihletettségű New Weird, Slipstream és Interstitial, melyeknek a legtöbb
szerzője az X generációhoz tartozik, úgy világítják meg a témát, hogy látszik,
mik azok a hazugságok, melyekben a szüleik hittek, és próbálták átörökíteni
őket, és elutasítják azokat.
A Cyberpunk
mocskosnak, szennyezettnek festi le a világot, melyet önző, profit által
hajtott nagyurak vagy lelketlen gépek kormányoznak. Elutasítja a kizsákmányolás
alapú kultúrát, mely az ipari forradalomtól ered és elérte a problematikusság
csúcsát a késő kapitalizmusban. Azt mondja, „B*szd meg a rendszert, én kivételesen
mást akarok választani, amikor a rendszer megfélemlít engem és az enyéimet. Úgy
vigyázzatok ti szemetek, utánatok mi jövünk.” A cyberpunk először akkor tűnt
fel, amikor az X generáció elérte az érett kort (nagy részben az idősebb
testvéreik és szüleik írták a történeteket, akik illúzióvesztett polgári jogi
aktivisták voltak). Az X generáció vette a lapot, és tovább fejlesztette
napjaink Transz- és Poszthumán Sci-fijében, és más modern formákban, amik úgy
néznek ki, és szerepükben is hasonlók, mint az eredetiek, csupán kevesebb
bennük az anarchia, és több a modern érzékenység.
A Modern Sci-fi kora a
millenniumi generációval jött el, és a sokféle és gyakran kevésbé optimista
perspektívákra reflektál. Az X generáció gyerekei és kisebb testvérei, a
millenniumi generáció látta a céltalan és haszontalan lázadást, melyet elnyelt
az idősebbek reménytelensége, és olyan világgal néznek szembe, mely tovább
vezet a disztópia felé. A cyberpunk megtanította őket (és a stílust) arra, hogy
a legjobbat akkor remélhetjük az előző generációk szabályai mellett, hogy
túlélünk a gazdagok és hatalmasok morzsáin, jóllehet az Új Űr Opera és egyéb
messzi jövőbe tekintő sztorik egy poszt-posztmodern álomképet vetítenek elénk.
De most itt van nekünk
a Solarpunk, miként egy új generáció felnő. Az irodalmat tekintve információban
gazdag környezetben nőttek fel, egy teljesen kifejlődött eszközkészlettel és
irányzatokkal, melyeket arra használhatnak, hogy felépítsék saját egyedi
vízióikat. Az Internet perspektívákat kínál világszerte minden kultúrából, és
olyan könnyű szellemi táplálékot találni az új ötletekhez, mint érveket a
régimódi ideák ellen. Megtanulták, hogy ha tovább lapátoljuk a szennyet, azzal
a helyzet csak rosszabb lehet. Megtanulták azt is, hogy az alulról szerveződő
lázadás erőteljes lehet. Nincs szükség arra, hogy elűzzük az uralkodókat, vagy
hogy legyőzzük a korporációkat a saját játszmájukban. Nincs szükség arra, hogy
okoljuk a bigottságot, ami az idősebb generációkat fertőzi meg. Nincs szükséged
arra, hogy más hazát válassz, hogy új teret teremts. Minden amire szükséged
van, az a jó kommunikáció, friss elképzelések, és a szolgálatkészség az
együttműködésre, hogy a józan gondolkodás buborékjait hozd létre. Nemsokára
mindaz, ami régen jött, elhalványul, a régi ideák a régi öregekkel együtt
kihalnak, és ha megalkottad a jobb jövő keretrendszerét, meg is történik. Légy
türelmes, de dolgozz! Tudomást se végy a mérgező kultúráról, de beszélj, amikor
csak lehet. Fektess bele egy fenntartható jövőbe; ha a világ többi része azt is
választja, hogy elpusztítja önmagát, te felemelkedhetsz a zöld terekből és
újrahasznosíthatod azt, ami a törmelék közt maradt.
Szóval igen, a
solarpunk is épp annyira politikai, mint a cyberpunk, csupán optimista.
Nem kell
barátságtalannak és reménytelennek lenned ahhoz, hogy utáld a kurrens
kapitalista-imperialista rendszert, és hogy egy szeparált térre vágyakozz,
rajta kívül – vagy hogy forradalmat csinálj, hogy megváltoztasd.
A solarpunk világítja
az utat előre. Ezért vagyok annyira fellelkesülve, hogy láttam felemelkedni! Ez
nem csak egy újabb színpada a sci-fi evolúciójának, hanem mutatja az utat előre
egy jobb jövőre.
(Forrás: mckitterick.tumblr.com - itt oktatási célból olvasható)
0 Comments