Szerző: Johnny Rook
2008. január 22-én a 10.000 tonnás teherhajó, az
M.V. Beluga Skysails, elindult Venezuelába tartó útjára. Kihajózván a kikötőből
úgy festett, mint bármely kereskedelmi hajó, azonban amikor elérte a nyílt
tengert, valami szokatlan dologra került sor: a vízi járművön egy komputerizált
kar kiengedett egy hatalmas ernyőt, mely magasra emelkedett a levegőben, és
elkezdte húzni a hajót a vízen át, ezzel elérve, hogy a teherhajó meghajtása
hibrid módon a megszokott üzemanyaggal és a szél erejével egyaránt megtörténjen.
A vitorlás hajók kora visszatért.
Március 13-ára az M.V. Beluga Skysails már
Norvégiában volt, miután meglátogatta Venezuelát és az Egyesült Államokat az
útja során, melyen csaknem 20.000 kilométert utazott. A kísérleti vízi jármű
első kirándulása sikeresen ért véget.
Az ebből való következtetés:
A 160 négyzetméteres vontatóernyő
telepítése segít 20 százalékkal visszafogni a motor erejét (és a karbon emissziót),
és már kezdetben napi 1.000 Amerikai Dollárt spórol meg az üzemanyag
költségéből.
Ez fontos adottság, mivelhogy a
hajózás CO2 kibocsátása nagyobb, mint a repülésé.
A Wall Street Journal egyik cikke
szerint:
Amíg a 19. században a nagy
kereskedelmi klipperek kb. 40 fős legénységet alkalmaztak arra, hogy kibontsák
és irányítsák a vitorlákat az útjuk során, Stephan Wrage, a SkySails AG
főelőadója és a rendszer tervezője szerint nincs szükség hozzáadott személyi
erőre, csupán egy néhány napos tréningre a már meglévő személyzetnek.
Wrage Úr hozzáteszi, hogy mivel a
SkySails 100 és 300 méter közti magasságban repül, ahol a szelek erősebbek és
stabilabbak, ez a módszer sokkalta hatékonyabb a szél energiájának befogására,
mint a tradicionális négyárbocos hajó, melynek 3.000 négyzetméternyi vitorlája
volt.
Wrage Úr azt mondja, hogy ezek a
faktorok lehetővé teszik a SkySail számára, mely tandem módon üzemel a hajó
motorjaival, hogy az 50 százalékát adja annak a tolóerőnek, melyre a hajónak
szüksége van. Még az optimálisnál sokkal rosszabb szélviszonyok mellett is az
évi üzemanyag szükséglet és káros anyag kibocsátás 10 és 35 százalék közötti
csökkenése elérhető, mondja.
Két nappal ezelőtt a Beluga Skysails
kihajózott, hogy megtegye második útját a spanyol Asztúria provinciabeli Avilés-ből
indulva egy tele rakománynyi szélturbinával egyenesen az Egyesült Államok felé
tartva.
Ahogyan a madridi El País egy cikke
feljegyezte:
A Beluga Skysails, egy kísérleti
prototípus, melyet a Beluga német hajózási vállalat épített, ma horgonyt emel
Avilés kikötőjében, hogy elinduljon Fairles Hills-be (U.S.A.) egy 2.200 tonnás
szélturbina rakománnyal, melyet az asztúriai kisvárosban állítottak elő. Ez az
első, és eddig egyetlen hajó ebben a kikötőben, melyet a motor erején túl
hatalmas ernyő vitorla húz a tengeren, mint egy kite, abból a célból, hogy
kihasználja a kedvező szeleket. A kombináció lehetővé teszi, hogy az üzemanyag fogyasztás
20%-át megspórolják (1.000 és 1.300 közötti eurót egy nap, mikor a szél
optimális) és hogy csökkentsék a széndioxid (CO2) emissziót ugyanolyan
arányban. A Bergé, a vállalat, ami bérli a Beluga Skysails-t, szóvivője kijelentette:
„Ámbár a bérleti díj, amit ezért a hajóért
fizetünk, többe kerül nekünk, mintha egy konvencionális típust bérelnénk, az
aktuális üzemanyag árak mellett úgy véljük, hogy ez hosszú távon egy profitáló
lépés, ha megszilárdítjuk ezt a törekvést. Még nem tudhatjuk, mennyi sikert
hoz, de nagyon ígéretesnek tűnik.”
A hajóépítő Beluga bemutatta két új
kevert meghajtású vízi járművének a konstrukcióját, mindkettőnek 620
négyzetméteres vitorlája lesz a prototípus 360 négyzetméteresével szemben, ezek
nagyobb energia hatékonyságot tesznek lehetővé, többet hasznosítanak a szél erejéből.
A tengeri közlekedés évi 289 millió
tonna üzemanyagot fogyaszt el.
Míg a bűnös gáz és olaj dinoszauruszok
folytatják ikerhadjáratukat a Klímakatasztrófa felé, és elhazudják azt, más
üzleti szereplők azzal a lehetőséggel élnek, hogy lehetővé tegyék azokat az
eshetőségeket, melyeket egy fenntartható gazdaság kínálna. Én, személy szerint
remélem, ők úszkálnak majd a zsetonban.
(Forrás: dailykos.com, itt oktatási célból
szerepel a szöveg.)
(A kép forrása: photobucket.com, gronnfase.blogspot.com)
0 Comments