Hibrid teherhajók: A vitorlázás korának visszatérte

By Józsi - május 10, 2018


Szerző: Johnny Rook



2008. január 22-én a 10.000 tonnás teherhajó, az M.V. Beluga Skysails, elindult Venezuelába tartó útjára. Kihajózván a kikötőből úgy festett, mint bármely kereskedelmi hajó, azonban amikor elérte a nyílt tengert, valami szokatlan dologra került sor: a vízi járművön egy komputerizált kar kiengedett egy hatalmas ernyőt, mely magasra emelkedett a levegőben, és elkezdte húzni a hajót a vízen át, ezzel elérve, hogy a teherhajó meghajtása hibrid módon a megszokott üzemanyaggal és a szél erejével egyaránt megtörténjen.

A vitorlás hajók kora visszatért.

Március 13-ára az M.V. Beluga Skysails már Norvégiában volt, miután meglátogatta Venezuelát és az Egyesült Államokat az útja során, melyen csaknem 20.000 kilométert utazott. A kísérleti vízi jármű első kirándulása sikeresen ért véget.

Az ebből való következtetés:

A 160 négyzetméteres vontatóernyő telepítése segít 20 százalékkal visszafogni a motor erejét (és a karbon emissziót), és már kezdetben napi 1.000 Amerikai Dollárt spórol meg az üzemanyag költségéből.
Ez fontos adottság, mivelhogy a hajózás CO2 kibocsátása nagyobb, mint a repülésé.
A Wall Street Journal egyik cikke szerint:

Amíg a 19. században a nagy kereskedelmi klipperek kb. 40 fős legénységet alkalmaztak arra, hogy kibontsák és irányítsák a vitorlákat az útjuk során, Stephan Wrage, a SkySails AG főelőadója és a rendszer tervezője szerint nincs szükség hozzáadott személyi erőre, csupán egy néhány napos tréningre a már meglévő személyzetnek.

Wrage Úr hozzáteszi, hogy mivel a SkySails 100 és 300 méter közti magasságban repül, ahol a szelek erősebbek és stabilabbak, ez a módszer sokkalta hatékonyabb a szél energiájának befogására, mint a tradicionális négyárbocos hajó, melynek 3.000 négyzetméternyi vitorlája volt.

Wrage Úr azt mondja, hogy ezek a faktorok lehetővé teszik a SkySail számára, mely tandem módon üzemel a hajó motorjaival, hogy az 50 százalékát adja annak a tolóerőnek, melyre a hajónak szüksége van. Még az optimálisnál sokkal rosszabb szélviszonyok mellett is az évi üzemanyag szükséglet és káros anyag kibocsátás 10 és 35 százalék közötti csökkenése elérhető, mondja.

Két nappal ezelőtt a Beluga Skysails kihajózott, hogy megtegye második útját a spanyol Asztúria provinciabeli Avilés-ből indulva egy tele rakománynyi szélturbinával egyenesen az Egyesült Államok felé tartva.


Ahogyan a madridi El País egy cikke feljegyezte:

A Beluga Skysails, egy kísérleti prototípus, melyet a Beluga német hajózási vállalat épített, ma horgonyt emel Avilés kikötőjében, hogy elinduljon Fairles Hills-be (U.S.A.) egy 2.200 tonnás szélturbina rakománnyal, melyet az asztúriai kisvárosban állítottak elő. Ez az első, és eddig egyetlen hajó ebben a kikötőben, melyet a motor erején túl hatalmas ernyő vitorla húz a tengeren, mint egy kite, abból a célból, hogy kihasználja a kedvező szeleket. A kombináció lehetővé teszi, hogy az üzemanyag fogyasztás 20%-át megspórolják (1.000 és 1.300 közötti eurót egy nap, mikor a szél optimális) és hogy csökkentsék a széndioxid (CO2) emissziót ugyanolyan arányban. A Bergé, a vállalat, ami bérli a Beluga Skysails-t, szóvivője kijelentette:

 „Ámbár a bérleti díj, amit ezért a hajóért fizetünk, többe kerül nekünk, mintha egy konvencionális típust bérelnénk, az aktuális üzemanyag árak mellett úgy véljük, hogy ez hosszú távon egy profitáló lépés, ha megszilárdítjuk ezt a törekvést. Még nem tudhatjuk, mennyi sikert hoz, de nagyon ígéretesnek tűnik.”

A hajóépítő Beluga bemutatta két új kevert meghajtású vízi járművének a konstrukcióját, mindkettőnek 620 négyzetméteres vitorlája lesz a prototípus 360 négyzetméteresével szemben, ezek nagyobb energia hatékonyságot tesznek lehetővé, többet hasznosítanak a szél erejéből.
A tengeri közlekedés évi 289 millió tonna üzemanyagot fogyaszt el.

Míg a bűnös gáz és olaj dinoszauruszok folytatják ikerhadjáratukat a Klímakatasztrófa felé, és elhazudják azt, más üzleti szereplők azzal a lehetőséggel élnek, hogy lehetővé tegyék azokat az eshetőségeket, melyeket egy fenntartható gazdaság kínálna. Én, személy szerint remélem, ők úszkálnak majd a zsetonban.


(Forrás: dailykos.com, itt oktatási célból szerepel a szöveg.)
(A kép forrása: photobucket.com, gronnfase.blogspot.com)

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments